sunnuntai 3. heinäkuuta 2011

Helsinki

Ensimmäinen kesälomareissu on takana. Onnistuneesti!

Isi jätettiin töihin ja me muut lähdettiin shoppailemaan.
Hotellin aulassa Oppi&Ilo kirjojen ääressä ennen huoneen saantia.
Hotelli iltavalaistuksesta ulkopuolelta ja huoneesta käsin.
Ajan kulutusta hotellissa mm. enkun tehtäviä tehden.
Poika elementissään, aina on pakko päästä ammeeseen.
Ikkunalaudoilla oleskelua niin erikseen...
... kuin yhdessäkin.
Paitataidetta
Luonnontieteellisessä museossa oli paljon katseltavaa.
Äidistä ihaninta näyttelyssä oli pieni bambi...
... pojan mielestä eri eläinten ulosteet.

Tortai aamuna suuntasimme Helsinkiin. Perheen isän vielä töitä tehdessä, me muut lähdimme soppaamaan, kuten eskarilaisemme sanoi. Lasten lompakot kevenivät kaupungilla hilluessa. Kasseista löytyikin päivän päätteeksi Oppi&Ilo tehtäväkirjoja sekä itse valitsemia vaatteita ja asusteita. Omien rahojen "tuhlailu" opettaa kyllä perin järkevään rahan käyttöön.

Iltapäivällä isi liittyi mukaamme ja kävimme Luonnontieteellisessä museossa katsastamassa kaikki sen näyttelyt. Ja arvatkaapa mikä oli kiinnostavinta? No ne kakkaläjät tietty, siis lasten mielestä.

Illalla söimme pidemmän kaavan mukaan Ravintola Tornissa. Oli helppo siirtyä vain pari kerrosta alemmas ruokailemaan. Ruoka oli todella hyvää ja jälkkäriäkin tilattiin lisää. Poika kirjoittikin harakanvarvas kirjaimin kuitin mukana kiitokset kokille. Hyvä ruoka parempi mieli.

Uni maistui makoisasti sattumuksen kautta up-greidatussa junior sviitissä. Aamupalan jälkeen kaduilla tallailua sekä Päivälehden museon Aku Ankka näyttely. Lasten pyynnöstä lisää shoppailua, ihan oikeasti! Vaatekaupoille halusivat mielummin kuin uimarannalle. Paha juttu, vanhempiinsa tulleet...  Päivän kruunasi monen tunnin piknik ihanien sukulaisten kanssa. Yömyöhällä hotelliin käveltiin Mäkkärin kautta. Se olikin pikkuvesselistä melko hauska juttu. Syödä tuplajuusto keskellä yötä!

Taas unta kaaliin ja virkeinä, rauhallisen aamun jälkeen suuntasimme myöhäiselle aamupalalle. Vatsat ravittuina haalittiin kamat kasaan ja autoon mars. Ikean kautta suunnaksi koti. Mutta poikkesimmekin ystäväperheen luokse pariksi tunniksi. Muksut juoksentelivat helteessä sadettajaa ympäri, pulikoivat altaassa ja pomppivat vähän trampallakin. Helteestä huolimatta!

Ensimmäiset lomapäivät takana. Lapset suunnittelevatkin jo kovasti uutta reissua, johonkin huvipuistoon. Me vanhemmat sitä kesän pääreissua. Siellä Legoland saa ajaa tämän kesän huvipuiston roolin.

1. Ihanan kuuloinen reissu! Ja hassua, että vaikka ollaan samasta kaupungista kotoisin, te tulette tänne "meille päin" lomamatkalle :D

2. Laura: Kiitti, niin oli. Niin se menee, te tuutte tänne lomalle ja me sinne :)

3. Ensi kesänä voisi suunnitella reissua myös Helsingin suunnalle - siis sellaista oikeaa LOMAreissua! Oon nimittäin toisinaan miettinyt, että tunnen esimerkiksi Lontoon ja Pietarin paremmin kuin Helsingin. En ole käynyt Helsingissä kuin Ateneumissa ja Eduskuntatalolla. Moni muu nähtävyys onkin jäänyt kokematta... Jotenkin hullua, onhan kyseessä kuitenkin oma pääkaupunkimme! :/

1. Me ollaan nyt viimeaikoina reissulttu useampaan otteeseen Helsingissä. Mulle pääkaupunkin on ollut tosi vieras, mutta pikkuhiljaa mäkin alan osata liikkua siellä. Varsinkin jos googlettaa paikat etukäteen...