keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Ystävän kakku

 
Meidän neiti sai kahdelta ystävältään taikinajuuren. Toinen unohtui kouluun pulpettiin ja se oli sen loppu. Mutta toinen tuotiin koti-ovelle asti, joten siitä saatiin aikaiseksi kakku! Ja hyvin maistui, kaikki meni ja aika moneen suuhun menikin, sillä kakku on todella tuhti :)


Taikinajuuren mukana tuli kirje:


Olen Hermanni, Olen tavallinnen hapantaikinakakku. Minun tulee seistä tiskipöydällä 10 päivää ilman kantta. Et saa panna minua jääkaappiin. Jos lopetan kuplimisen niin kuolen.

Päivä 1          Saat Hermannin.
Päivä 2          Sekoita minua 2-4 krt päivässä.
Päivä 3          Sama kuin eilen.
Päivä 4          Minun on nälkä. Anna minulle 2dl maitoa, 2dl jauhoja ja 2,5dl sokeria.
Päivä 5          Sekoita minua 2-4 krt päivässä.
Päivä 6          Sama kuin eilen.
Päivä 7          Sama kuin eilen.
Päivä 8          Sama kuin eilen.
Päivä 9          Minun on nälkä. Anna minulle 2dl maitoa, 2dl jauhoja ja 2,5dl sokeria. Jaa minut sitten 5 osaan ja anna 4 niistä kavereillesi. Anna myös kopio ohjeesta.
Päivä 10        Minulla on nälkä. Anna minulle 1,5dl ruokaöljyä, 3 munaa, 3tl leivinjauhetta, 100g hakattuja pähkinöitä, 2 raastettua omenaa, 2,5dl sokeria, 3,5dl jauhoja,  1tl suolaa, 100g hakattua suklaata ja 2tl kanelia. Sekoita ainekset keskenään. Paista pyöreässä vuoassa 175 asteessa uunin yläosassa n. 35-45 min. Kokeile
paistontikulla etten ole märkä sisältä.

Hermannia on kutsuttu myös ystävän kakkuksi.  

1 kommentti: